Hoppa till huvudinnehåll
Fyra boggibilar uppställda på en parkering

Nya boggibilar skalar upp miljönyttan

Mindre lastbil, bibehållen lastvikt och halverade koldioxidutsläpp. Nu rullar Fraktkedjan ut fyra nya boggibilar på vägarna i Göteborg. 

Ett viktigt steg i Fraktkedjans resa mot ett fossilfritt 2045 är att successivt minska fordonens koldioxidavtryck. Nu tar de anslutna åkerierna Wilgo AB och Magnus & Ulf AB nästa kliv mot en mer hållbar framtid genom att investera i fyra nya boggibilar, två till respektive åkeri. Genom att skala ner lastbilarnas storlek och gå från fyra till tre axlar blir bilarna både smidigare och effektivare – samtidigt som bränsleförbrukningen halveras och lastvikten bibehålls. 

– Det nya sättet att bygga bilarna på gör att vi sparar cirka 26 ton koldioxid per år och lastbil. Det beror på att vi får en mindre motor, fyra tons mindre vikt, mindre luft- och rullmotstånd och en axel mindre i backen. Allt detta gör att vi landar på en förbrukning på cirka två liter milen, förklarar Joacim Göransson, vd på Wilgo AB.

Två åkare framför en lastbil. Magnus Bergqvist och Joacim Göransson.

 Magnus Bergqvist, vd på Magnus & Ulf AB och Joacim Göransson, vd på Wilgo AB.

– Det fina är att vi ändå kan lasta lika mycket som fyraxliga tridembilar, det vill säga mellan 16,5 och 17,5 ton. Det ger i sin tur en betydligt bättre hållbarhetsekonomi på vägar med bärighetsklass 2 och 3, eftersom vi kan halvera antalet lastbilar och ändå köra bort lika mycket. 

Boggibilarna kommer att användas till att transportera material och massor till och från olika byggprojekt i Storgöteborg. Tre av bilarna levererades till åkerierna i maj, medan den fjärde redan har använts i ett drygt halvår med positiva resultat. 

– Bilen är oerhört smidig och lätt att använda, framför allt i stadsmiljö där framkomligheten ofta är begränsad. Att den är så liten och saknar släp gör att man kommer in precis överallt, utan att behöva tumma på lastkapaciteten, säger Magnus Bergqvist.