Hoppa till huvudinnehåll
Sanatoriegatan Hero

Kundunik lösning håller nere transporterna

Snart står det 59 nya lägenheter klara i anslutning till Renströmska parken i centrala Göteborg. För inte länge sedan var här mest berg och skog. Genom en kundunik helhetslösning och egna täkter har Fraktkedjan lyckats hålla nere antalet transporter och underlätta administrationen för kunden.

På packad makadam, framför en kuliss av sprängda bergsväggar, läggs grunden för det parkeringsgarage som snart kommer att ligga i skuggan av de nya trähusen som ska bilda bostadsrättsföreningen Träkronan. Ett stenkast därifrån skvallrar en nyschaktad berghäll om hur det såg ut för bara några månader sedan.

– Tillsammans med Fraktkedjan har vi kört bort cirka 26 000 ton berg, 1000 ton schaktmassor och återfyllt med cirka 1000 ton makadam, berättar Morgan Eriksson, vd på VMA.

Sanatoriegatan 2 människor

Niklas Fehér och Morgan Eriksson, VMA. Foto: Fredrik Jalhed

Det är på uppdrag av FO Peterson & Söner Byggnads AB som entreprenören VMA gjort plats för tre nya huskroppar. En i grunden ganska ordinär bergsprängningsentrepenad, men eftersom byggarbetsplatsen ligger mitt inne i stan, nära bostäder och skola, gällde det att ta hänsyn till en rad olika faktorer.

– I det här projektet var det inte möjligt att krossa sprängstenen på plats. Därför blev vi tvungna att köra bort massorna och då ville vi också försäkra oss om att bilarna tog returlass med sig tillbaka. Tack vare att Fraktkedjan är delägare Härryda Kross slapp vi köra onödigt långt och fick i princip alltid med oss fulla lass med krossmaterial tillbaka. Det finns många ekonomiska fördelar med det, men framförallt miljömässiga, säger Morgan.

Det är trånga och snäva gator som går genom den tätbebyggda stadsdelen upp till den kulle där FO Peterson och ytterligare fyra byggherrar bygger bostäder i varierande ägandeform. Under anläggningsfasen kunde det var det vara 10–12 bilar på plats samtidigt, varav hälften på uppdrag av VMA.

Sanatoriegatan

De sista lasbilarna har gjort sitt för denna gång. När parkeringshuset står på plats 2022 är det dags att återfylla. Foto: Fredrik Jalhed

– Det blir rätt mycket trafik på den här lilla gatan men chaufförerna har varit suveräna. Man vill ju att bilarna kommer med lite mellanrum, så de inte står stilla och kostar pengar och så har det blivit med Fraktkedjan. Det är liten detalj, men det gör skillnad, säger Niklas Fehér som är arbetsledare på VMA.

Han fortsätter:

– Det har också varit väldigt enkelt att hålla koll på hur många ton varje bil har kört bort i och med att vi fått digitala följesedlar varje dag. När fakturan kommer kan jag enkelt stämma av så att det stämmer med det antal lass en viss bil har kört. 

Efter årsskiftet ska parkeringshuset stå klart och då återvänder VMA för att återfylla på baksidan. De hoppas även på ytterligare uppdrag i området, som i sin tur kan öppna upp för mer samarbete med Fraktkedjan.