Hoppa till huvudinnehåll
K-bygg bil

Unik biogasbil till nytt byggvaruhus

När K-Bygg nyligen öppnade sin första butik i Göteborgsområdet togs Västsveriges första biogasdrivna kranbil inom den privata sektorn i trafik. 

Kesko-koncernen, där K-bygg, K-Rauta, Onninen och MIAB ingår, har som mål att vara fossilfria 2025 och koldioxidfria 2030. Ett tufft mål som var viktigt att ta hänsyn till när K-byggs första Göteborgsbaserade byggvaruhus skulle välja transportör.

– Vi har vägt olika fossilfria drivmedel mot varandra. Idag finns en osäkerhet kring hur tillgången till HVO kommer att se ut i framtiden. Om övriga delar av Europa bestämmer sig för att satsa på HVO är vi nog körda i Sverige eftersom vi knappt har någon egen produktion. Genom att välja ett lokalt producerat drivmedel som biogas tar vi bort den risken, säger Peter Hanberg som är transportchef för Kesko Sverige.

LÅNGT SAMARBETE

Kesko har byggt hela sin transportapparat på lokala transportörer och så blev det även i detta fall. Valet föll på Fraktkedjan, som sedan många år tillbaka har ett samarbete med Kesko. Den helhetslösning Fraktkedjan presenterade innebär att de åtar sig att lösa alla leveranser för K-byggs varhus i Hisings Backa, Göteborg. I praktiken innebär det att en bil kommer att gå på heltid för K-bygg, men när det behövs fler bilar är det bara att ringa så löser Fraktkedjan det samma dag. Att man valt en och samma transportör för alla koncernens västsvenska butiker är också ett strategiskt val enligt Peter Hanberg:

– Om K-Byggs kranlastbil inte har körningar vid något tillfälle, då kan den istället köra Onninens gods eller ordrar från K-Rautas e-handel. På så sätt får vi viktiga synergieffekter i regionen.

K-bygg personer

Krisitan Klamby, Fraktkedjan, Peter Hanberg, Kesko Sverige och Andreas Carlsson, K-Bygg är alla entusiastiska över den biogasdrivna kranbilen. Foto: Emmy Jonsson

FÖRSTA BIOGASDRIVNA KRANBILEN

Utanför K-byggs toppmoderna varhus i Göteborg står nu koncernens, och så vitt man känner till, Västsveriges första och enda biogasdrivna kranbil inom den privata sektorn. Bilen går oerhört tyst och förväntas reducera koldioxidutsläppen på varuhusets transporter med 85–90 procent jämfört med en dieselbil. 

– Vi ser fram emot miljösatsningen vi gör med den här biogasbilen. Fler och fler byggen i Göteborg med omnejd blir gröna byggen och där kommer inte längre traditionella dieselbilar in. Att ha tillgång till den här kranbilen kommer att vara en klar konkurrensfördel för K-bygg, säger Kristian Klamby, affärsområdeschef på Fraktkedjan.

Och även om den miljösmarta och snyggt nylackerade kranbilen lätt blir en snackis finns det fler anledningar till att det blev just Fraktkedjan som fick uppdraget att lösa K-byggs transporter menar Peter Hanberg:

– Jag vet ju vad Fraktkedjan går för, de förstår våra utmaningar och har kapacitet att leverera våra byggvaror. Att de dessutom är så stora men ändå alltid sätter kunden först gör att vi har ett stort förtroende för varandra. Jag vet att de gör allt i sin makt för att lösa våra bekymmer. Det är ett paket som inkluderar ett hållbart upplägg, bra pris och respekt.