Hoppa till huvudinnehåll
Snabelbilen

Säsong för snabelbilen

Förmiddagssolen spelar över landsvägen och avslöjar obönhörligt sprickor och hål i den gamla asfalten. Längs vägen kryper en stor lastbil sakta framåt. Varningsljusen pulserar samtidigt som bilen stannar och backar en bit för att sedan fortsätta framåt igen.

Det är Janne Berglund som är ute med sin snabelbil och fixar vägarna utanför Dalstorp. Inne i hytten dundrar musiken och hans vana händer har kontroll över både bil och snabel.

Janne, kan du förklara. Vad är en snabelbil och vad gör den?
– Snabelbilen lagar potthål och sprickor i asfalten. Med en sådan här bil går det snabbare och blir billigare än om man skulle åka ut med asfaltsläggare och vält. Namnet har den fått av den långa snabeln som hänger framför bilen. Med den fördelar jag grus och Bitumen, som är limmet i asfalten, i hål och sprickor längs vägen. Om man gjort rätt håller lagningen längre än själva vägen som ligger kvar runt omkring. Och jag gör alltid rätt.

Janne

Jan "Janne" Berglund. Foto: Patrik Malmer

Okej, så hur gör man då?

– Jag styr slangen med en joystick med ena handen och med andra styr jag blandningen av Bitumen och grus. Blandningen stelnar på under en timme, vilket kan låta mycket, men man behöver inte vänta på att det ska stelna. Det gör inget om bilar kör över den nylagda delen, då trycks det ner mer grus i blandningen och det är bara bra. Men om du är cyklist, skulle jag be dig vara uppmärksam om du ser snabelbilen. Om man cyklar över den nyasfalterade delen kan man få det i kedjan och det kan skapa problem. 

Janne tittar fokuserat på toppen av snabeln samtidigt som han pratar. 

 – Jag har två hydrauliksystem i bilen som styr trycket och jag håller även koll på oljetemperatur m.m. Det låter komplicerat, och de sa att det skulle vara svårt att lära sig, men det gick i ett nafs, säger Janne och skrattar samtidigt som han slänger in en ny prilla. 

Lastbilschaufför inne i förarhytten

Snabelbilen lagar sprickor och potthål i asfalten på ett snabbt och effektivt sätt. Foto: Patrik Malmer

Janne trivs i bilen och att han kan kontrollera sin egen dag. 

– Jag sätter mina egna arbetstider. Det är både skönt, eftersom jag är en enstöring, och bra eftersom anläggningsarbetet är väderberoende. Jag går upp med solen.

Hur länge har du kört snabelbil?

– Jag började köra lastbil redan 1985. Sen skaffade jag min egen bil -91 och gick med i Fraktkedjan år 2000. Snabelbil har jag kört i fyra år nu, det finns inte så många som kör en sån. Det är den jag kör på sommaren och sen kör jag vinterväghållning med salt på vintern. Eftersom jag har en lastväxlare löser jag det med en och samma bil och jag har all teknik för båda systemen här inne i hytten.

Hur kom det sig att du gick med i Fraktkedjan?

– När jag började köra lastbil 1985 körde jag vanligt lösflak men sen blev jag mer och mer intresserad av anläggning och det var då en kompis sa att jag borde gå med i Fraktkedjan så att jag kunde få hjälp att komma igång bra när jag köpt en egen bil. Och på den vägen är det…

Janne drar upp volymen på stereon igen och rullar bort längs landsvägen, upp mot Ulricehamn där fler sprickor och potthål väntar på att bli ompysslande.