Hoppa till huvudinnehåll
Nock Hero

Lägenheter på väg med flexibel specialtransport

När man bygger lägenheter, utanför Göteborg, som ska monteras på en husgrund i Uppsala, krävs det en genomtänkt och flexibel transportstrategi. Med Fraktkedjans avdelning för specialtransporter i ryggen var lösningen inte långt bort för Nock Massiva Trähus. 

De poppar upp lite här och var i landet, de klimatsmarta och kostnadseffektiva flerfamiljshusen i korslimmat trä. En stor del av dessa tillverkas som prefabricerade moduler av Nock Massiva Trähus i Älvängen, utanför Göteborg. När vi besöker dem är det en vacker, småkylig vinterförmiddag. Det luktar trä från fabrikens öppna portar och utanför står två trailerekipage, en bil och släp samt en följebil. På några av flaken står redan de fyra meter breda och 8,5 meter långa lägenhetsmodulerna – inplastade, surrade och redo för avfärd.

– Idag ska vi köra sex stycken moduler till Uppsala, där vi bygger 140 hyreslägenheter. Det är totalt 242 lägenhetsmoduler som behöver komma fram vid exakt rätt tidpunkt, berättar Samuel Ferm som är inköpare på Nock.

Porträtt Nock

Samuel Ferm, inköpare Nock Massiva Trähus. Foto: Johan Westerlind

Det är planering in i minsta detalj som gäller för Samuel och kollegorna på Nock men även för Fraktkedjans avdelning för specialtransporter, som sedan april 2021 transporterat cirka 300 moduler till bland annat Gävle, Norrköping och Uppsala.

– För oss är lastbil enda alternativet. Godset är för brett för tåg och båt blir för omständligt. Då är det viktigt att vi optimerar transporterna så att vi har rätt bil för rätt leverans. Bilarna ska vara fulla så att vi får så lite påverkan som möjligt på miljön, säger Samuel samtidigt som dagens sista modul lyfts upp på trailern. 

– Om vi halverar antalet transporter genom att få hjälp att välja rätt fordon och sköta planeringen är det en enorm vinst. Och tack vare Fraktkedjans stora fordonspark brukar det alltid lösa sig.

Men allt går inte att planera och då gäller det att snabbt ställa om.

– Ett montage är känsligt. Vädret och ändrade förutsättningar på arbetsplatsen kan göra att vi behöver tänka om bara någon timme innan transporten ska avgå. Dessutom måste delarna komma fram i rätt ordning – vid rätt tid. Det blir mycket trixande så det gäller att vi kan vara flexibla med transporterna.

På pappret är transportören upphandlad för att köra godset från punkt A till B men i valet av samarbetspartner värnade Nock även om att chaufförerna skulle ha det bra.

– För oss är det viktigt att de som kör våra transporter har schyssta villkor, därför valde vi en transportör där vi kände oss trygga med att allt gick rätt till. Det faktum att Fraktkedjan också ägs av åkarna känns också tryggt, då får vi chaufförer som är service minded och lösningsorienterade. 

Ute på gårdsplanen står Fraktkedjans chaufförer Johann, Christian och Sebastian och småpratar. Dagens lasting gick snabbt och smidigt och nu börjar det bli dags att rulla iväg med den drygt 75 meter långa lastbilskaravanen mot Uppsala.

– Det krävs en del erfarenhet och kunskap i hur man hanterar speciallast som detta. Det är tillstånd som ska sökas och rutter som ska planläggas. Sånt är det skönt att vi får hjälp med. Chaufförerna spelar också en viktig roll och vi är glada över att vi ofta får samma förare, då lär de sig rutinerna och det blir ett fint samspel mellan oss - det är jätteviktigt, avslutar Samuel som även idag får se ett antal färdiginredda hem lämna fabriken och rulla ut på E45:an.

 

OM NOCK

Nock Massiva Trähus tillverkar upp till 96 procent färdigställda lägenhetsmoduler i massivträ, i egen fabrik i Älvängen. Lägenheterna transporteras till byggplatsen där de monteras ihop till flerbostadshus. Företaget grundas 2018 och har idag cirka 50 anställda.