Kvinna arbetar i Beijers butik

Helhetslösningen gör det enkelt för Beijer att bli fossilfria

Fraktkedjans helhetslösningar har gett Beijer Bygg ökad flexibilitet och effektivitet. Med en enda transportör istället för elva går dessutom övergången till fossilfria transporter både snabbt och smidigt.

Det är tidig morgon i Göteborg och det är fortfarande lugnt på vägarna, men på Beijers filial i Hisings Backa är det redan full aktivitet. På lastplanen står kranlastbilarna redo för att ge sig ut på dagens första leverans. Likadant ser det ut på sju av byggvaruhusets andra västsvenska filialer, där totalt 13 av Fraktkedjans bilar rullar på fast uppdrag sedan 2012.
 
– Innan Fraktkedjan kom in i bilden hade varje filial egna bilar som kördes kors och tvärs över våra områden. Genom att vi nu kan förhandla med en part istället för 8–11 enskilda åkare har vi kunnat styra transporterna på ett helt annat sätt och därmed minska antalet bilar och körda mil, berättar Lars Sahlberg, regionchef på Beijer Byggmaterial.
 
Den helhetslösning som Beijer köper av Fraktkedjan underlättar för såväl dem själva som deras kunder. När det behövs extra bilar är hjälpen bara ett samtal bort, men Fraktkedjans åtagande är större än så – något som Beijers kunder märker av redan innan lastbilen kommer med materialet.
 
–  Vi följer ofta med Beijer ut till kunden för att titta på de fysiska förutsättningarna för leveransen. Då ser vi vilken bil som kommer in var och vilka tillstånd som behöver sökas för olika jobb. Det är mycket att tänka på som kunderna brukar bli glada över att få hjälp med, berättar Kristian Klamby som är affärsområdeschef på Fraktkedjan.
 
Beijer Byggmaterial går nu över till att tanka sina bilar med HVO, något som enligt regionchef Lars Sahlberg underlättats genom samarbetet med Fraktkedjan.  Foto: Tomas Ohlsson
 

Fossilfria transporter

Genom avtalet med Fraktkedjan har Beijer också säkerställt att alla deras fordon håller högsta miljöklass, och att bilarna snabbt byts ut om lagkraven förändras.
 
– I takt med att allt fler byggen blir miljöcertifierade vill vi erbjuda klimatneutrala leveranser. Målet är att regionens ordinarie bilar ska bli fossilfria och därför går vi nu successivt över till att tanka våra bilar med HVO, berättar Lars.
 
Genom att driva bilarna på HVO istället för fossil diesel räknar Beijer med att minska koldioxidutsläppen med 83 procent. Med en stor partner som Fraktkedjan i ryggen blir det också lättare att förhandla volymer hos de stora bränslebolagen och få fram rätt statistik.
 
–   Många byggarbetsplatser behöver uppgifter om hur mycket CO2 våra leveranser genererar. Nu får vi dom siffrorna per automatik från Fraktkedjan och våra filialchefer kan lägga tid på annat, berättar Lars.
 
– Att ha en partner som har viljan att växa och förändras tillsammans med oss betyder mycket. Det är kunden och konkurrensen som ställer kraven och då underlättar det att förändringar går snabbt att genomföra. Tack vare helhetslösningen har vi vågat testa olika upplägg som vi inte skulle haft möjlighet till annars, säger Lars och hejar glatt på en av åkarna som precis kom in för att lasta dagens andra lass.
 

Dataskyddspolicy