Hoppa till huvudinnehåll
Helelektrisk kranbil Dahl

Fraktkedjan och Dahl Sverige tar nya helelektriska kranbilar i trafik

Nu rullar Fraktkedjan, tillsammans med sin kund Dahl, ut fyra helelektriska kranbilar från Scania på Västsveriges vägar.

Helt eldrivna kranbilar, där även kranen går på el, är ännu en relativt ovanlig syn på marknaden. Först i Sverige var enligt dem själva Dahl Sverige, som ingår i Saint-Gobain Distribution Sweden, som 2021 tog den första bilen i trafik i Stockholmsområdet.
Nu rullar Fraktkedjan ut inte mindre än fyra specialbyggda helelektriska kranbilar från Scania för samma kund. I och med detta blir Göteborg det av kundens distributionsområden med flest helelektriska kranfordon.

–  Varken vi eller Dahl vill vänta med att hoppa på tåget mot fossilfria transporter och genom att arbeta tillsammans kan vi driva på utvecklingen, säger Martin Sternlert, affärsområdeschef Fraktkedjan.

Bilarna som lastas med VVS-produkter till Dahls västsvenska kunder kommer att trafikera ett distributionsområde på drygt 20 mil per dag och beräknas under normala förhållanden klara sig utan att behöva ladda under dagtid.

Krokar arm för framtiden

– Det här är en hygienfaktor för framtiden. Vi har antagit transportutmaningen och har hållbarhet högt på agenda. Därför känns eldrivna fordon helt rätt i tiden. Det är fortfarande tidigt i den tekniska utvecklingen men som en aktiv transportköpare vill vi vara med och bidra till att branschen kan ställa om, säger Anna Lagström, distribution manager, Dahl och Saint-Gobain Distribution Sweden.

Att elektrifieringen av tunga fordon inte går lika snabbt som för personbilar beror till stor del på lastbilens höga vikt, men det beror också på att tekniken bakom eldrivna bilar fortfarande är avsevärt dyrare än för en dieselbil.

– En elbil kostar givetvis mer, men i det här fallet var det viktigt för både oss och kunden att dessa bilar håller för framtiden. Genom att Fraktkedjan och Dahl valt att fortsätta vårt långa samarbete och kroka arm under längre tid kan vi hålla ett marknadsmässigt pris, säger Martin Sternlert på Fraktkedjan.

Även för lastbilstillverkaren Scania är det speciellt att se de helelektriska lastbilarna rulla ut ur bilhallen.

– Det är alltid lika kul när bilarna tas i trafik. De här lastbilarna är knäpptysta och i och med att både bil och kran drivs på el är bilen också 100 procent fossilfri, säger David Andersson, säljare på Scania Väst.

Fakta om bilen

Modell: Scania urban BEV med P-hytt.
Chassi: 19 ton.
Kran: Eldriven Fassi 13 tonmeter som når 12,2 meter med en lyftkapacitet på 775 kg längst ut. 
Lastvikt:  ca 5,5 ton.
Räckvidd: ca 20 mil utprövad efter lastbilens kör-, lastnings- och lossningsmönster.
Övrigt: Specialbyggt skåp för transport av VVS-produkter i kombination med eldriven kran.

Logotyp 100 % el på lastbil

 

Dahl och Saint-Gobain Distribution Sweden (SGDS) 

Dahl ingår i SGDS och är Sveriges ledande leverantör av vs, mark och va-artiklar med kunder över hela Sverige. Dahl ägs av den franska industrikoncernen Saint-Gobain, börsnoterad i Paris.

Dahl logo

Fraktkedjan

Fraktkedjan är en av Västsveriges ledande lastbilscentraler, inom både anläggning och distribution. 2023 gick Fraktkedjan ihop med Uddevalla LBC och i dag består bolagen tillsammans av cirka 100 lokala entreprenörer som förfogar över cirka 450 fordon.

Logga