Hoppa till huvudinnehåll
Felicia OPR RC

Att vara kvinna inom åkeribranschen

Andelen kvinnor som kör lastbil är 8 procent, men intresset ser ut att öka då det förra året anställdes 4 procent fler kvinnliga chaufförer jämfört med 2019. Vi har träffat Maria Thorslund, 44 år, och Felicia Pettersson, 19 år, på OPR Transport & Entreprenad för att stämma av hur det är att vara kvinna i en mansdominerad bransch.

Hej, Felicia och Maria. Hur kom ni in i åkerinäringen?

F:  ”Jag läste transport på gymnasiet och har nu kört distributionsbil i sju månader. Det var nog det bästa jag gjort faktiskt, det är sån frihet att köra lastbil.”

M: ”Jag driver sedan tre år tillbaka OPR Transport & Entreprenad tillsammans med min man Peter. Innan jag började jobba här jobbade jag som VVS-säljare, en annan bransch där majoriteten är män. För två år sedan kände jag att jag ville ta lastbilskort och gick därför en intensivutbildning. Nu kan jag ta bilarna till och från verkstäder och till och med hoppa in och köra vid behov. Dessutom kan jag lättare sätta mig in i våra chaufförers arbete och utmaningar.”

Så hur är det att vara kvinna i branschen?

F: ”Det är ju en mansdominerad bransch, men det märks inte på det sättet. Det gör det faktiskt inte. De flesta vill hjälpa till och är jättetrevliga. Ibland när folk får reda på min ålder kan de tycka att det är gulligt, men jag bryr mig inte.”

M: ”Jag tycker att det är betydligt lättare här än i mitt förra jobb, man blir accepterad här. 

Alla har varit väldigt hjälpsamma, jag har aldrig mötts av ”lilla gumman-attityden” i det här yrket.”

OPR

Finns det några utmaningar för kvinnliga chaufförer då?

F: ”Att kunna be om hjälp utan att känna sig sämre än killarna. Man vill gärna bevisa att man kan lika mycket som killarna. Så utmaningen med att vara kvinnlig chaufför är att strunta i vilket kön du har, utgå från vad du kan och strunta i vad folk tycker och tänker. Behöver man hjälp måste man våga fråga.”

 

M: ”Toalettmöjligheterna. Det är inte alla byggarbetsplatser som är utformade för att det ska vara tjejer där. De är inte så att alla matbutiker jublar om man vill låna toaletten. Det är mer utmanande för tjejer, speciellt under menstruation. Killarna stannar lättare vid närmsta parkeringsplats, slänger upp dörren och kissar.”

 

Maria, upplever du någon skillnad i hur dina manliga och kvinnliga chaufförer bemöts på arbetsplatserna? 

”Överlag tycker jag att man får ett annat bemötande som kvinna och i de flesta fall ett bättre sådant. Man förutsätter att killar ska fixa mer, som kvinna får man nog mer hjälp om det är lite knepigt och tungt. När vissa manliga chaufförer baxar burar i snömodd tror jag att fler tjejer hade sagt ifrån ur arbetsmiljösynpunkt, och tyvärr hade det nog accepterats bättre om det kom från en kvinna än en man. Sånt gör mig skogstokig, det ska vara lika från alla håll!”

Vad krävs för att fler kvinnor ska söka sig till åkeribranschen? 

F: ”Det är väl i skolan det får börja, att få upp intresset för bilar och sånt. Och även att SYO-konsulenterna inte ska vara så fördomsfulla. Det var de när jag sa att jag skulle gå transport. ”Klarar du verkligen detta?”, fick jag höra – men det gjorde jag ju!”

M: ”Jag håller med, redan i gymnasiet måste vi arbetsgivare gå ut och visa att det inte är så tufft. Vi har arbetsredskap som underlättar, det är inte ett så tungt arbete. Men jag skulle också vilja se att fler äldre kvinnor vågar prova. Det är en rätt kort utbildning med garanterat jobb. Man har tjänat in utbildningskostnaden snabbt och det är ett trevligt arbete.”

 

OPR TRANSPORT & ENTREPRENAD I KORTHET

Grundat: 2008

Ägare: Peter Andersson

Antal bilar: 10 stycken (anläggning, distribution och kran)

Antal anställda: 15 varav 5 kvinnliga chaufförer